Vrátí se klasická fotografie do žurnalistiky?
Poslední roky zažívá filmový materiál takový malý reboom. Spousta fotografů zkouší staré foťáky, expirované filmy a nové formáty. Polaroid se oklepal a začal vyrábět nové řady instantních foťáků. Na druhou stranu Nikon ukončil výrobu své filmové vlajkové lodi F6. Má analogová fotka šanci znovu zazářit i ve zpravodajství?
Pravděpodobně nemá. Obrazové kvality, které dnes nabízí i ten nejmenší digitál jsou pro zpravodajskou fotografii dostačující. Ke klasickým agenturním zprávám postačí, navíc v dnešní rychlé době je naprosto zásadní rychlé dodání fotky redakci. Ale co takové fotoreportáže? U čtenářů jsou stále oblíbené...
Každý fotožurnalista se snaží do svých fotografií vložit svůj rukopis. Většinou už pak fotografa poznáte podle ‚stylu‘ fotek. Schválně se podívejte na fotky Michaely Danelové, která fotí pro iRozhlas. Nebo na fotky Vojtěcha Veškrny ze Seznam Zpráv. A našlo by se spoustu dalších...
Fotoreportáže na filmu se ale v mainstreamových médiích příliš neobjevují. Za uplynulý rok jsem zaznamenal víceméně jednu, a to navíc v zahraničním Guardianu.
Fotoesej Davida Collyera k přečtení zde.
Přeji vám dobré světlo v roce 2021.