Zlatá hodinka nebo ranní atmosféra? Jak zachytit nejlepší světlo na fotografii
Jmenuji se Andrei Reinol a jsem fotograf krajiny. Zabývám se tím více než deset let a nezdá se, že by tempo zpomalovalo. Už v mládí jsem se rád procházel a byl v přírodě – u moře, v rašeliništích nebo v lesích. Když jsem viděl tyto výjimečné okamžiky, chtěl jsem je zachytit, vzít si je s sebou a sdílet je s ostatními. Vzhledem k tomu, že jsem si zamiloval pohledy na krajinu, bylo přirozené pokračovat i v tomto stylu fotografie. Širokoúhlé pohledy se okamžitě staly mým obzvláště oblíbeným stylem, a z většiny jsem u nich zůstal.
Zvláštní inspirací se mi stala sama příroda. Každé časné ráno a západ slunce se od sebe liší, a to mě motivuje, abych si těchto okamžiků všímal a zachytil je. Asi bych se mohl nazvat pozorovatelem okamžiků. Při turistice, jízdě na kole, jízdě autem – moje oči neustále hledají nové motivy nebo vzory. Snažím se zapamatovat si potenciální místa a poté, když nastanou vhodné podmínky, je proměním ve fotografie.
Zatímco jsem se v prvních letech snažil každý moment s perfektním světlem, který jsem viděl, zformovat do fotografie, což se samozřejmě ne vždycky povedlo. Nyní jsou mé fotografické výlety naplánovány a předchází jim důkladné pozorování povětrnostních podmínek získaných zkušenostmi. Dělat tuto přípravnou práci je velmi důležité, takže mám představu, kdy a kam jít. Neustále sleduji měnící se světelné podmínky a na základě toho se často rozhoduji na poslední chvíli.
Moře poskytuje širší perspektivu a příležitost zachytit širokoúhlé snímky krajiny. Zde používám především širokoúhlý objektiv NiSi 15mm. Vnitrozemí má naopak tendenci diktovat. Tam raději používám objektiv s malým rozsahem zoomu. Nicméně 90% mých fotek je v rozsahu ohnisek 15-20mm. Také rád používám rozsah ohnisek 70-200 mm pro prostornější "velkolepé krajiny". Ta jsou vhodná i pro zachycení pohybu v přírodě obecně.
Většina mých fotografií krajiny je pořízena během „sladké“ zlaté hodiny pomocí stativu. Delší časy závěrky požadované při nižším osvětlení by mi neumožnily fotografovat z ruky. Při focení ve velmi pozdní nebo časnou denní dobu potřebuji neutrální přechodové šedé filtry pro vyvážení expozice popředí a pozadí. To mi pomáhá okamžitě udržovat vyvážené světelné podmínky a šetří čas později při následném zpracování. Vždy jsem se chtěl raději pohybovat v přírodě než trávit hodiny u počítače zpracováním fotografií. U moře často používám neutrální šedé filtry k prodloužení expozice. Dávají mi příležitost vyjádřit svou kreativitu a dále rozšiřovat možnosti, jak do obrázků vnést můj charakteristický styl. S produkty NiSi jsem zde velmi spokojen a nedovedu si bez nich svojí práci představit.
Opravdu si užívám chvíle, kdy slunce vychází nebo mizí za obzorem. Toto jsou ty nejsladší hodiny dne fotografa krajiny. Abych pozval diváky do svých snímků, vždy se snažím vnést do svých fotografií popředí, kdykoli je to možné, a je fér říci, že na popředí kladu velký důraz. To přináší trojrozměrnost obrazu a odlišuje je od jednoduchých obrazů západů slunce a mraků. Během let jsem se naučil vidět a pozorovat přírodu způsobem, který mi umožňuje využívat různé složky přírody jako součást mé krajiny – vzory, linie, stopy nebo kameny, rostliny, stromy nebo mraky.
Osobně si myslím, že ranní atmosféry působí lépe na fotografie krajiny. Ranní mlha může někdy vytvořit na scéně mystickou atmosféru, kterou západ slunce nedokáže. Zamlžená rána v srpnu patří mezi mé oblíbené motivy. Samozřejmě, že nikdy neřeknu ne krásnému, barevnému západu slunce, ale je tak nějak jednodušší nastavit mysl na mlhavé ráno. Rozptýlené pozadí a výrazné světlo. Zároveň, pokud příroda nabízí okamžiky, pak je dobré je uznat, i když jen vaší přítomností nikdy neřeknu ne rozbouřenému moři, prvnímu nočnímu mrazu, ani barevnému podzimu. Každý okamžik má své kouzlo.
Některá místa, navštěvovaná opakovaně, potřebují nové světlo, úhel, kompozici nebo perspektivu. Bylo by snazší odnést si pár okamžiků a udržet si je ve své mysli. Zajímavější a napínavější však je přistoupit k celé scéně z nového úhlu. Pokusit se přinést a vytvořit vlastní vizi obrazu. I když už světelné podmínky nejsou příznivé, lze vytvořit neobvyklejší scénu. Určitě rád poznávám nová a vzrušující místa, ale i staré stezky mohou nabídnout neobvyklé pohledy.
Bažina, moře, lesy
Moje stezky jsou většinou v bažinách nebo pobřežních oblastech. Ráno na zamlžené bažinaté krajině, večer na písečné pláži s nádherným západem slunce. Takhle by to mělo v ideálním případě vypadat. Lesy se svou prvotní silou nabízejí i příjemnou příležitost k fotografování. Mým nejoblíbenějším ročním obdobím je chvíle, kdy podzim přechází do zimy, tedy barevná příroda se setkává s mrazivými bílými rány. Mám také moc rád zimní podmínky se spoustou sněhu a bílou krajinou. Větrné a rozbouřené moře na podzim vždy nabízí spoustu příležitostí k fotografování. V tomto výčtu by se dalo pokračovat ještě dlouho, protože se téměř každou chvíli snažím najít zajímavé kontrasty a ty pak propojit ve svých fotkách.
Fotografování přírody je rozhodně dobrý způsob, jak spojit aktivní životní styl s krásnými vizuály. S vědomím, že každý okamžik světla je jedinečný, nošení fotoaparátu vám dává vyhlídku na zachycení některých z těchto okamžiků. Pozorování přírody rozvíjí vaše schopnosti všímat si malých detailů – od pohybu mraků, směru větru, znalosti map počasí, krajinných rysů a mnoha dalších věcí, které je třeba zvážit a zkombinovat do vašich snímků.
Článek je příspěvkem estonského fotografa Andreie Reinola, který zároveň působí jako ambasador distributora zmíněných značek